Det lysner…

 

27.2.21:

OBS!!!

Løb arrangeret i PRIVAT regi (altså arrangeret af en privat person) må stadig kun være med i alt 5 tilstedeværende!  

 

Se nederst på side 5:

Kulturminiseriet

Samt se Q og A på side 13:

Kulturministeriet

 

Nedenstående gælder stadig – for alle former for løbsarrangementer:

 

26.2.2021

Kære alle!

Vi er nu landet med flere detaljer omkring afholdes af og deltagelse i løb for den kommende tid.

I samarbejde med Dansk halvmarathonklub er Klub 100 halvmarathon blevet enige om i fællesskab at anbefale alle halvmarathonløbere i Danmark nedenstående.

Anbefalingerne læner sig helt tæt op af dem fra Klub 100 marathon – tak for oplæg til dette:

Regeringen har ændret på restriktionerne med virkning fra mandag den 1. marts 2021.

Ændringerne har betydning for udendørs idrætsaktiviteter, herunder løbsarrangementer.

Klub 100 halvmarathon/Dansk halvmarathonklub følger naturligvis de nye anbefalinger.

Du skal indledningsvis notere dig, at mange af restriktionerne er forlænget frem t.o.m. den 5. april 2021.

Deltagerantallet for udendørs idrætsaktiviteter er hævet fra 5 til 25 personer, men IKKE i privatregi!!! (se link til Kulturministeriet øverst).

I dette tal indgår alle løbere, tilskuere, arrangører etc.

Aktiviteten skal ske i organiseret regi.

Det betyder, at løbet skal være offentliggjort (jf. Klub 100 halvmarathon og DHK’s regler).

Samtidig skal løbsarrangøren have en liste hvorpå navne og kontaktinformationer (minimum telefonnummer og mail) fremgår for alle tilstedeværende inkl. eventuelle tilskuere og løbsarrangører.

Sidstnævnte er vigtigt, hvis der efterfølgende bliver behov for smitteopsporing.

Husk, at listen med kontaktdata ikke må offentliggøres på fx arrangørens hjemmeside pga. reglerne om GDPR.

Listen skal være i løbsarrangørens besiddelse.

Der kan ikke afvikles løb med en eller flere forskudte starter.

Hvert løb skal afsluttes og være afgrænset til egen rute, herunder start- og målområde.

Myndighederne forbeholder sig desuden ret til, at der kan ske indskrænkelser i geografiske områder (eller nationalt).

Sådanne indskrænkninger skal naturligvis respekteres. Du skal derfor løbende holde dig orienteret om eventuelle særregler i dit område.

Det er vigtigt, at alle bidrager ansvarligt i forhold til at sikre, at myndighedernes retningslinjer overholdes.

Det betyder, at der skal vises agtpågivenhed i forhold til afspritning, afstand, ingen kram etc.

Der bør ligeledes ikke benyttes indendørs arealer, hvor kategorien toiletter hører under.

Endelig skal du følge de anvisninger, du modtager fra løbsarrangøren.

Der opfordres desuden til, at alle benytter sig af muligheden for test og tilstræber, at dette sker løbende.

Undlad desuden at slække på afstandskravet, når der tages fælles foto og i øvrigt løbes ude på ruten.

Du bør ligeledes begrænse din deltagelse til få udvalgte løb – som du gerne må løbe igen og igen.

Du skal desuden notere dig, at selvom forsamlingsforbuddet på 5 ikke gælder for udendørs idrætsaktiviteter, så betyder det fortsat, at deltagelsen i et løb alene er afgrænset til selve løbsdeltagelsen, og der derfor ikke er en mulighed for at hænge ud før eller efter løbet.

Hold dig til deltagelse i løb i din egen region.

Fasthold det gode kammeratskab og udvis fortsat en positiv tilgang til denne ekstraordinære situation.

Hold dig løbende orienteret om eventuelle justeringer og ændringer af retningslinjerne.

Det er dit ansvar at udmønte retningslinjerne til gode vaner.

Vi håber og tror på, at vi meget snart er på den anden side, så der bare kan løbes løs uden alverdens begrænsninger.

Nyd foråret, kh Charlotte

 

Det er forår….

Intet nyt dér – det er 1. marts, og det betyder forår…

Heldigvis ser det ud til, at det ser lysere ud nu – også for muligheden for at deltage i og afholde løb.

Sådan er udmeldingen for idræt- og kulturministeriet:

Ved udendørs idræts- og foreningsaktiviteter i organiseret regi hæves forsamlingsforbuddet til 25 personer.

Der er taget kontakt til myndighederne, for at få en mere udbydende beskrivelse af bla “organiseret regi”, så vores anbefalinger kan blive mere præcise.

Her vil vi igen læne os op ad Klub 100 marathons anbefalinger:

Information om Coronavirus

Derudover bliver anbefalingerne udarbejdet i tæt kontakt med dhk.

Nyd forårets muligheder med fornuften under armen, så vi ikke sætter det over styr.

Ønsker jer alle et dejligt forår!

Kh Charlotte

Vi fortsætter i samme spor…

OBS

Dette er hermed forlænget indtil 28.2 2021

Kære alle

Mit indlæg fra 5. januar er stadig gældende frem til og med 7. februar.

Sætter streg under:

Aflys ALT, der ikke er livsnødvendigt, som fx et besøg hos tandlæge selvfølgelig kan være.

Vi kan sagtens blive enige om, at løb også er livsnødvendigt for os…

Men det bliver nødt til at være løbetræning alene eller sammen med ham eller hende, der er en del af din bobbel på 5.

Derfor kunne jeg med god samvittighed tage på dagens løbetur ind i en sneklædt Hammer Bakker sammen med min mand, Finn Andersen.

Vi nød hvert et skridt!

I går løb jeg samme rute – alene og uden sne på stierne. Det var også en super dejlig tur.

Nyd, at I har muligheden for at komme ud i det fantastiske vejr og landskab, som vi har lige udenfor døren.

Tanker til jer alle!

/Charlotte Øllgaard

PS

Den lyse tid er på vej!

Det står helt klart…

Kære alle!

Nu når myndighederne sætter forsamlingsantallet ned til 5….

Nu når alle opfordres til at blive mest muligt hjemme og aflyse alle aftaler samt undgår at mødes med andre end dem i ens husstand og ens nærmeste.

Og nu når  afstandskravet samtidig igen øges til 2 meter mellem alle i det offentlige rum.

Ja, så er der vel ingen løbsarrangør eller løber, der kan se sig selv i øjnene med god samvittighed og tage afsted.

Jeg anbefaler på det kraftigste, at ingen deltager i løb, og at ingen arrangerer løb i disse tider.

Jeg håber og tror på, at alle bakker op om dette og dermed viser alle, at du og jeg står sammen om, at det hårdtarbejdende sundhedsvæsen ikke vælter.

Alle er igen ramt på den ene eller den anden måde, og alle har været ramt i lang tid, men afstanden til mål bliver kun kortere, når vi gør det, der skal til.

Vaccinen spreder sig og får overtaget – en dag.

Foråret kommer efter vinteren og derefter sommeren med de lysere udsigter.

Lige nu må vi ud at løbe sammen hver for sig…

Brug endelig vores Facebook gruppe til at dele flotte billeder og positive oplevelser.

Tanker til jer alle – kh Charlotte

PS

1.000 TAK til alle jer, der allerede på den ene eller anden måde har vist mig, at I bakker op! Håber og tror på, at alle andre følger med.

Tilføjet onsdag 6.1 kl. 7:

Klub 100 marathon kommer med de samme kraftige anbefalinger om, at alle aflyser at holde løb samt deltage i løb.

Afventer nyt fra DGI…

Sådan kan det gå…

 

Kære alle

Hele Danmarks befolkning er nu bedt om at følge myndighedernes retningslinjer, hvilket jeg af hele mit hjerte stadig håber og tror på, at I alle sammen gør.

Lad os komme igennem det her sammen, ingen kan vide sig sikre – desværre også selvom man overholder ALLE retningslinjer og mere til.

Du er hjertelig velkommen til at læse mine 3 beretninger på min FB side, som er lagt op siden 6. november, hvor jeg selv fik den rystende besked med positivt svar:

Charlotte Øllgaard

 

Pas på jer selv og jeres kære!

 

OBS OBS

Minder om, at DGIs retningslinjer stadig er gældende, de kan læses herunder i mit indlæg fra 20. november….

 

Jubilæum for 3 generationer

 

Det blev en helt speciel dag for familien Rasmussen alias Team Rasmussen, da hele 3 medlemmer af familien havde halvmarathonjubilæum lørdag den 12. december;

Mormor Elisa løb halvmarathon nr. 200, det samme gjorde mor Pia.

Pias ældste søn, Anders løb endnu engang halvmarathon sammen med dem, og dennegang var det nr. 100.

Han er hermed den yngste dreng i Danmark, der har præsteret det.

Samme med de 3 løb lillebror Asger sin første halve sammen med dem.

Læs om jubilæet i lokalavisen

Fra DGI – justerede retningslinjer 20.11.2020

Anbefalinger ift. afvikling af motionsløb

Ved afvikling af motionsløb skal forsamlingsforbuddet naturligvis overholdes.

Det betyder på nuværende tidspunkt, at der ikke må være mere end 10 personer samlet på samme sted på samme tidspunkt (inkl. alle involverede i arrangementet).

Læs myndighedernes uddybning af denne beskrivelse her.

Når I blot sørger for, at der ikke er flere end 10 personer samlet på samme tid – og at personer fra forskellige grupper á 10 ikke blandes med hinanden – er der ikke øvre grænse for, hvor mange deltagere, I kan have i jeres arrangement.

  • For at imødekomme dette, kan I som arrangører overveje:
    • Sørg for, at der er tilstrækkelig tid mellem startgrupper.
    • Opfordr deltagerne til at møde op lige inden start og tage af sted lige efter målgang.
    • Tillad kun løbsdeltagere og frivillige i start og/eller målområde.
    • Lav særskilt startområde og målområde.
    • Undgå nummerudlevering i startområdet. Lav det i stedet eksempelvis i en lokal forretning eller lign.
  • Derudover anbefales det fortsat, at man holder minimum to meters afstand, når man dyrker motion og én meters afstand i øvrigt. Sørg derfor for at have god plads i start- og målområdet og opfordr deltagerne til at holde afstand til hinanden.
  • I depoterne skal det undgås, at deltagerne kommer til at klumpe sammen og opholde sig tæt på hinanden, og det skal undgås, at deltagerne rører ved de samme genstande. Overvej derfor følgende:
    • Hav god plads i depoterne
    • Undgå ”ta’-selv” frugt, slik eller lign, hvor flere deltagere har hænderne i samme beholdere.
    • Overvej at bede deltagerne om selv at tage vand med.
    • Sørg alternativt for, at de frivillige, der klargør vandet, har fokus på hygiejne, og hav god afstand mellem kopperne.
  • Hvis I afvikler et motionsløb eller en del af jeres motionsløb kun for børn og unge under 22 år, er forsamlingsforbuddet for denne gruppe fortsat på 50 personer (inkl. træner og lignende). I skal stadig sørge for, at der ikke er flere end 50 personer samlet på samme tid, og at personer fra forskellige grupper á 50 ikke blandes med hinanden.

Læs det hele her: https://www.bevaegdigforlivet.dk/loeb/til-klub-og-forening/justerede-corona-retningslinjer

 

En sorgens dag i Nordjylland

 

Jeg er, som Nordjyde og Vendelbo dybt berørt at den situation vores landsdel står i. Det er SÅ trist!

Det rammer hele Danmark.

Vi har stået i det siden marts, og det fortsætter bare…

Det ér bare SÅ sørgerligt, så jeg håber af hele mit hjerte, at ALLE følger de kraftige opfordringer til ikke at krydse de berørt kommunegrænser,.

Samtidig med at alle fra de berørte kommuner omgåes færrest mulige i de kommende 4 uger (til og med 3. december).

Håber alle står sammen om at få det til at lykkes, så det her kan stoppe, og vi ikke risikerer, at flere områder af landet skal lukkes ned.

Tanker til alle jer, der er ramt af dette!

Kh Charlotte

NY medaljeserie til Klub 100 halv

 

Jeg arbejder på en medaljeserie til Klub 100 halvmarathon.
En stor og ganske unik model til alle jubilaer:
100, 200, 300, 400 og 500 halvmarathonløb
 
Så jeg vil rigtig gerne have en idé om, om der vil være interesse for det, så jeg kan finde ud af, hvor mange jeg skal bestille af hver slags.
 
Jeres pris bliver regnet ud herefter…
Den kommer ca. til at ligge på 80 kr. pr. stk., bl.a. da der desværre er kæmpestore udfordringer med gigantiske fragtpriser i disse tider.
 

VED AT TRYKKE PÅ LINKET UNDER DETTE FOTO, KAN DU FÅ ET SMUGKIG PÅ DEN NYE MEDALJESERIE:

 

Klub 100 halvmarathon medalje stjerner

 

Retningslinjer for LØB fra DGI og DIF

 

Hermed de dugfriske retningslinjer fra DGI og DIF – hvilket justerer og uddyber div. gældende fra 26.10:

https://www.bevaegdigforlivet.dk/loeb/til-klub-og-forening/justerede-corona-retningslinjer

Her er den del, der omhandler motionsløb trukket ud:

“Anbefalinger ift. afvikling af motionsløb

Ved afvikling af motionsløb skal forsamlingsforbuddet naturligvis overholdes. Det betyder på nuværende tidspunkt, at der ikke må være mere end 10 personer samlet på samme sted på samme tidspunkt (inkl. alle involverede i arrangementet). Læs myndighedernes uddybning af denne beskrivelse her. Når I blot sørger for, at der ikke er flere end 10 personer samlet på samme tid – og at personer fra forskellige grupper á 10 ikke blandes med hinanden er der ikke øvre grænse for, hvor mange deltagere, I kan have i jeres arrangement.

  • For at imødekomme dette, kan I som arrangører overveje:
    • Sørg for, at der er tilstrækkelig tid mellem startgrupper.
    • Opfordr deltagerne til at møde op lige inden start og tage af sted lige efter målgang.
    • Tillad kun løbsdeltagere og frivillige i start og/eller målområde.
    • Lav særskilt startområde og målområde.
    • Undgå nummerudlevering i startområdet. Lav det i stedet eksempelvis i en lokal forretning eller lign.
  • Derudover anbefales det fortsat, at man holder minimum to meters afstand, når man dyrker motion og én meters afstand i øvrigt. Sørg derfor for at have god plads i start- og målområdet og opfordr deltagerne til at holde afstand til hinanden.
  • I depoterne skal det undgås, at deltagerne kommer til at klumpe sammen og opholde sig tæt på hinanden, og det skal undgås, at deltagerne rører ved de samme genstande. Overvej derfor følgende:
    • Hav god plads i depoterne
    • Undgå ”ta’-selv” frugt, slik eller lign, hvor flere deltagere har hænderne i samme beholdere.
    • Overvej at bede deltagerne om selv at tage vand med.
    • Sørg alternativt for, at de frivillige, der klargør vandet, har fokus på hygiejne, og hav god afstand mellem kopperne.
  • Hvis I afvikler et motionsløb eller en del af jeres motionsløb kun for børn og unge under 21 år, er forsamlingsforbuddet for denne gruppe fortsat på 50 personer (inkl. træner og lignende). I skal stadig sørge for, at der ikke er flere end 50 personer samlet på samme tid, og at personer fra forskellige grupper á 50 ikke blandes med hinanden.

Anbefalinger til løbere og gående

  • Respekter og efterlev anvisninger fra din klub.
  • Undgå fysisk kontakt med andre medlemmer, og hold afstand undervejs på løbe- og gåturen også.
  • Medbring alle drikkevarer hjemmefra”.